×

Tervetuloa Fitnesstukkuun!

0 0 €
  • Ilmainen toimitusYli 49€
  • Ilmaiset
    palautukset
  • Hintatakuu
  • Bonustuotteita

Sections

×
    5 pointtia patukoiden valitsemisessa

    5 pointtia patukoiden valitsemisessa

    Listasimme viisi asiaa, joihin kannattaa kiinnittää huomiota valitessasi patukoita. Niitä on nimittäin tarjolla laidasta laitaan niin raaka-aineiden laadun kuin ravintosisällön suhteen.

    Yhä enemmän perinteisia suklaapatukoita muistuttavien makujensa ansiosta proteiinipatukoiden ja muiden urheilulliseen elämäntyyliin suunnattujen patukoiden suosio on kasvanut kovaa vauhtia. Patukka on kätevä välipala ja parempi vaihtoehto karkille, ja niistä voit saada myös nopeaa energiaa treenien tai kilpailujen yhteydessä.

    Patukkaviidakossa surffailu voi aiheuttaa hämmennystä – mikä patukka sopii mihinkin tilanteeseen? Katso vinkimme alta!

     

    1) ENERGIASISÄLTÖ

    Energiasisällön tarkistaminen patukasta on helppoa. Etiketistä näet aina energiamäärän kcal per 100 g ja/tai kcal per patukka. Ainoa kysymys on: "kuinka suuren osan päivän kaloreista patukka voi muodostaa?" Usein tämä kysymys on relevantti vain dieettaaville, sillä kalorimäärä muutamasta patukasta viikossa on useimmille meistä varsin yhdentekevää.

    Alla näet yksinkertaisen säännön patukoiden kalorimäärän luokittelemiselle:

    Vähäkaloriset patukat: alle 200 kcal/patukka
    Energiamäärältään keskiluokan patukat: 200–400 kcal/patukka
    Energiarikkaat patukat: yli 400 kcal/patukka


     

    2) PROTEIINISISÄLTÖ

    Toinen – ja ehkä tärkein tekijä – on patukan sisältämä proteiinimäärä.

    Proteiinipatukan tulisi sisältää vähintään puolet proteiinia sen sisältämästä hiilihydraattimäärästä. Sitä parempi patukka on kyseessä, mitä lähempänä proteiinipitoisuus on hiilihydraattipitoisuutta.

    Mikäli patukassa on 40 g hiilihydraatteja per 100 g, tulisi proteiinia siis olla vähintään 20 g. Ravintoperspektiivistä käsin optimaalinen tilanne on, että proteiinin määrä ylittää hiilihydraatin määrän. Parhaita esimerkkejä tällaisesta patukasta on Goodlife Low Sugar.

    Muun tyyppisissä patukoissa, kuten energia- tai gainerpatukoissa hiilihydraatteja saa olla runsaammin.

     

    3) PROTEIININ LAATU

    Proteiinimäärä 100 g kohden ei kuitenkaan kerro kaikkea, sillä kaikki proteiinin lähteet eivät ole samanarvoisia.

    Suosittelemme valitsemaan maitoproteiinia sisältävän patukan. Monet patukat sisältävät myös soijaproteiinia, joka on hyvä proteiinin lähde, joskin laadultaan hieman maitoproteiinia heikompi.

    Patukoiden kollageenipitoisuutta sen sijaan kannattaa pitää silmällä. Tämä ainesosa tekee koostumuksesta miellyttävän, mutta se ei ole laadukas proteiinin lähde. Patukan etiketissä olevasta ainesosaluettelosta löydät kaikki ainesosat laskevassa järjestyksessä. Tämän mukaisesti, mikäli kollageeni on ensimmäisten joukossa, kertoo se siitä, ettei tuotteen laatu ole korkein mahdollinen.

     

    4) MAKU

    Vaikka maut kehittyvät jatkuvasti, kannattaa pitää tietyt realiteetit mielessä.

    Mitä enemmän proteiinia ja mitä vähemmän sokeria ja rasvaa patukka sisältää sitä hankalampi siitä on saada hyvänmakuinen.

    On toki olemassa patukoita, jotka sisältävät runsaasti proteiinia ja vain vähän sokereita, ja ne tunnetaan juuri hyvästä maustaan. Suosittelemmekin tutustumaan muiden asiakkaiden antamiin arvosteluihin tehdessäsi valintaa.

    Tässä muutama esimerkki herkullisista ja ravintoarvoiltaan korkealaatuisista patukoista:
    Goodlife Low Sugar | Barebells Protein Bar

     

    5) SUKLAAPÄÄLLYS

    Tähän kannattaa kiinnittää huomiota, mikäli aiot ottaa patukoita mukaan jonnekin missä ne joutuvat lämmölle alttiiksi.

    Jos kaipaat esimerkiksi rantaevästä heinäkuussa, voi olla fiksua välttää suklaapäällysteisiä patukoita, ellei sinulla sitten ole kylmälaukkua mukana.

    Energianäkökulmasta, valitessasi patukan ilman suklaapäällystettä, saat todennäköisesti vähemmän kaloreita sisältävän välipalan.


    Koko patukkavalikoimamme löydät täältä.

     

    Aiheeseen liittyvät artikkelit

    Miksi heraproteiini on ykkönen?