×

Tervetuloa Fitnesstukkuun!

0 0,00 €
  • Ilmainen toimitusYli 49€
  • Ilmaiset
    palautukset
  • Hintatakuu
  • Bonustuotteita

Sections

×
    Kaksi tutkimusta kahvista, rasvasta ja lihasmassasta

    Kaksi tutkimusta kahvista, rasvasta ja lihasmassasta

    The effects of caffeinated and decaffeinated coffee on sex hormone-binding globulin and endogenous sexhormone levels: a randomized controlled trial. 
    Nutr J. 2012 Oct 19;11:86.
     
    Vuoden 2012 lopulla ilmestyneessä tutkimuksessa selvitettiin kofeiinipitoisen ja kofeiinittoman kahvin vaikutusta SHBG-hormoniin. SHBG on sukupuolihormoneja (esim. testosteroni, estrogeeni) sitova proteiini. SHBG estää hormoneja toimimasta tarkoitetulla tavalla, joten sitä voidaan pitää kehon keinona säädellä esim. vapaan testosteronin määrää. Teoriassa vähäisempi SHBG:n määrä tarkoittaisi suurempaa vapaan testosteronin määrää, mikä voi vaikuttaa myönteisesti kehonkoostumukseen (enemmän lihasmassaa, vähemmän rasvaa). Tämän tutkimuksen perusteella ei saatu varmaa näyttöä SHBG:n osalta. Sen sijaan tutkimuksessa kävi ilmi, että kofeiinipitoinen kahvi lisäsi testosteronin kokonaismäärää ja vähensi estrogeenin määrää miehillä. Oletettu vaikutusmekanismi on, että kofeiini toimii aromataasinestäjänä.
     
    Vinkki: Lue myös artikkelimme "Faktaa ja fiktiota: kofeiini ja proteiini"!
     
    Randomized, double-blind, placebo-controlled, linear dose, crossover study to evaluate the efficiency and safety of a green coffee bean extract in overweight subjects.
    Diabetes Metab Syndr Obes. 2012;5:21-7. 
     
    Kofeiinin ja kahvipapu-uutteen on jo kauan tiedetty vaikuttavan myönteisesti painonhallinnassa ja vähentävän kehonrasvaa. Tämä tutkimus osoittaa, että vihreistä kahvipavuista saatava uute voi suurempina määrinä käytettynä auttaa ylipainoisia henkilöitä laihduttamisessa. Tutkimushenkilöt saivat uutetta joko 1 050 mg kolmesti päivässä (ryhmä 1) tai 750 mg kolmesti päivässä (ryhmä 2) tai plaseboa (ryhmä 3). Kuuden viikon tutkimusjakson aikana ravintolisää nauttineet (ryhmät 1 ja 2) laihtuivat 8 kg ja heidän kehonrasvansa väheni 4,4 prosentilla. Ryhmässä 3 ei havaittu merkittävää muutosta. Muita muutoksia dieettiin ei tehty, mutta on syytä mainita, että osallistujien dieetin ja syömisen kontrollointi perustui vain heidän itse ilmoittamiinsa tietoihin. Vihreistä kahvipavuista saatava uute sisältää monia eri ainesosia, joista joidenkin on esitetty estävän hiilihydraattien ja rasvan imeytymistä suolistossa ja joidenkin säätelevän rasvan hapettumista maksassa. Kofeiinilla on myös tärkeä merkitys, ja muiden ainesosien tarkempi tutkimus on kiinnostavaa erityisesti laihduttajien kannalta. 
     
    Vinkki: Lue myös artikkelimme "3 askelta onnistuneeseen rasvanpolttoon"!

    Aiheeseen liittyvät artikkelit