×

Tervetuloa Fitnesstukkuun!

0 0,00 €
  • Ilmainen toimitusYli 49€
  • Ilmaiset
    palautukset
  • Hintatakuu
  • Bonustuotteita

Sections

×
    Mihin kreatiinin vaikutus perustuu?

    Mihin kreatiinin vaikutus perustuu?

    Kreatiini on suosituimpia ravintolisiä fitnessmaailmassa. Monet uskovat kreatiinin tehoon sekä treeneissä että kisoissa. Mutta miten kreatiini oikeastaan vaikuttaa?
     
    Lukuvinkki: Lue myös artikkelimme "Rakas ystävämme kreatiini", jossa kerromme lisää kreatiinista ja lihaskasvusta sekä kreatiinin nauttimisesta riippuen kehon painostasi.
     
    Mitä kreatiini on?
    Kreatiini koostuu kolmesta aminohaposta: arginiini, glysiini ja metioniini. Kreatiini on elimistön luonnollinen aine, jota kehomme tuottaa itse. Saamme sitä myös ruuasta, joskin suhteellisen vähäisinä määrinä. Suurin osa kreatiinista on lihaksissa, erityisesti ns. luurankolihaksissa.
     
    ATP  Molekyyli, jossa on kolme fosfaattimolekyyliä.
    ADP  Molekyyli, jossa on kaksi fosfaattimolekyyliä.
    AMP  Molekyyli, jossa on yksi fosfaattimolekyyli.

     

    Mikä kreatiinin tehtävä on?
    Ennen kuin käydään läpi sitä, miten kreatiini vaikuttaa, on syytä tutustua yhteen kehon tärkeimpään energianlähteeseen eli ATP:hen (adenosiinitrifosfaatti). ATP toimii soluissa energian välittäjänä: se on käyttövoima, joka pitää käynnissä erilaiset prosessit, esim. lihasten supistumisen. Kun solut käyttävät ATP:tä, se pilkkoutuu ensin ADP:ksi (adenosiinidifosfaatti) ja sitten AMP:ksi (adenosiinimonofosfaatti). Jokaisen pilkkoutumisen myötä molekyyli luovuttaa energiaa.
     
    Lihas tarvitsee liikkuakseen energiaa, jota se saa ATP:stä ja ADP:stä vapautuvista fosfaattimolekyyleistä. Jotta lihas pystyy jatkamaan työtä eli liikettä, ADP/AMP tarvitsee täydennystä eli uusia fosfaattimolekyylejä. Kreatiini luovuttaa fosfaattinsa ADP:lle/AMP:lle, jotta ne voivat käyttää sen uudelleen. Mitä enemmän kreatiinia lihassoluissa on, sitä nopeampi prosessi on ja sitä useampia AMP/ADP-molekyylejä voidaan ladata. Käytännössä tämä tarkoittaa sitä, että treenatessa voit nostaa raskaampia painoja ja tehdä enemmän toistoja.
     
    Treenatessa perusenergianlähde adenosiiniTRIfosfaatti (ATP) hajoaa ensin adenosiiniDIfosfaatiksi (ADP) ja sitten adenosiiniMONOfosfaatiksi (AMP). Jokaisen pilkkoutumisen myötä molekyyli menettää energiaa. Ravintolisänä käytettävä kreatiini auttaa molekyylejä latautumaan, jolloin jaksat tehdä enemmän lihastyötä.
    Kreatiinia ravintolisästä
    Ruokavaliosta on vaikeaa ja oikeastaan lähes mahdotonta saada riittävästi kreatiinia samojen vaikutusten aikaansaamiseksi kuin mitä puhtaalla ravintolisällä saadaan aikaan. Punainen liha on hyvä kreatiinin lähde, mutta tulosten aikaansaamiseksi sitä pitäisi syödä kilokaupalla joka päivä. On helpompaa käyttää puhdasta kreatiinia.
     
    Onko kreatiini turvallista?
    Jonkin verran huolta on aiheuttanut kysymys, vahingoittaako kreatiini maksaa ja munuaisia. Se on mahdollista, jos kreatiinin käyttäjällä on tai on aiemmin ollut jokin maksaan tai munuaisiin liittyvä sairaus, mutta yleisesti ottaen kreatiini on turvallinen ravintolisä eikä siitä ole haittaa terveydelle. Tämä pätee myös pitkäaikaiseen käyttöön ja käyttöön isoina annoksina.
     
    Vinkki
    ►Kreatiinia voi nauttia monessa muodossa ja monella tavalla, mutta parhaisiin tuloksiin pääsee päivittäisellä käytöllä.  Pitkällä aikavälillä 3 g kreatiinia päivittäin on riittävä annos lihassolujen kreatiinitason pitämiseksi maksimaalisena.  
     
    ►Kreatiinitankkaus vaikuttaa nopeammin. Aloitusannos on 5 g kreatiinia 4 kertaa päivässä, jolloin kokonaissaanti on 20 g/vrk. Tällä annoksella jatketaan 5 vuorokauden ajan ja sitten siirrytään annostasolle 3–5 g/vrk. 
     
    ►Jotta varastot pysyvät täysinä, ylläpitotasoksi riittää 3–5 g/vrk. Kehossa tarpeeton ylimääräinen kreatiini muuttuu kreatiniiniksi, jolla ei ole mitään vaikutusta ja joka poistuu elimistöstä virtsan mukana.
     
    ►On olemassa erilaisia kreatiinituotteita. Kreatiinimonohydraattia on tutkittu eniten. Riippumatta siitä millaista kreatiinilisää käytät, kreatiini varastoituu kehoon fosfokreatiinina, mutta joidenkin mielestä vaikutukset ovat erilaisia sen mukaan, millaisessa muodossa kreatiinia nautitaan. Esimerkkeinä voidaan mainita kreatiinipyruvaatti, Kre-Alkalyn, kreatiinisitraatti, kreatiiniglukonaatti, kreatiinimalaatti jne. Kokeile itse! 
     
    Kolme hyvää kreatiinituotetta 
     
    Lukuvinkki: Lue myös artikkelimme "Rakas ystävämme kreatiini", jossa kerromme lisää kreatiinista ja lihaskasvusta sekä kreatiinin nauttimisesta riippuen kehon painostasi.
     

    Aiheeseen liittyvät artikkelit

    Kasvata lihaksia ja polta rasvaa samanaikaisesti