×

Tervetuloa Fitnesstukkuun!

0 0,00 €
  • Ilmainen toimitusYli 49€
  • Ilmaiset
    palautukset
  • Hintatakuu
  • Bonustuotteita

Sections

×
    Kun treenaa kovaa, lihakset kipeytyvät?

    Kun treenaa kovaa, lihakset kipeytyvät?

    Treenaamisesta ja ravinnosta liikkuu paljon myyttejä. Päätimme ottaa asioista selvää.

     

    Kun lopetat treenaamisen, lihaksesi muuttuvat rasvaksi

    TARUA  Tästä myytistä kuulee usein puhuttavan, mutta väittämä ei pidä lainkaan paikkaansa. Jos treenaamisen lopettaa, saattaa rasvaprosentti nousta. Tämä kuitenkin johtuu useimmiten siitä, että henkilö syö yhä yhtä paljon kuin treenatessaan, mikä saa aikaan kaloriylijäämän. Lihakset eivät siis muutu rasvaksi, vaan ne pienenevät, ja tunnet olosi todennäköisesti vähemmän urheilulliseksi.
     

    Treenaaminen on vaarallista, jos kropassa on alkoholia

    TOTTA  Sen lisäksi, että alkoholi vaikuttaa negatiivisesti suorituskykyyn, voi se olla vaarallista myös sydämelle (myös jälkeisenä päivänä). Jos rasitat itseäsi, kun kropassa on alkoholia, voi verensokerisi pudota ja saatat tuntea huimausta tai jopa menettää tajunnan. Alkoholi poistaa nestettä kropasta, minkä johdosta kroppa voi kuivua. Tällöin elimet ottavat nestettä lihaksilta, mikä johtaa lihasten kuivumiseen ja loukkaantumisalttiuteen.
     

    Minusta ei koskaan tule hoikkaa vahvan luuston/hitaan aineenvaihdunnan takia

    TARUA  Kaikilla meistä on toki luonnon antama kropan muoto, mutta luuranko on vain noin 14-17 prosenttia aikuisen ihmisen massasta. Ero pienen ja suuren luuston massan välillä on hyvin pieni. Lyhyesti sanottuna, oli luustosi minkäkokoinen tahansa, se ei ole syy ylipainoon. Luustosta riippuen voit taas näyttää leveämmältä, minkä takia saatat tuntea olosi painavammaksi.
    Mitä tulee hitaaseen aineenvaihduntaan, jollakulla saattaa olla hypotyreoosi, painonnousua aiheuttava kilpirauhassairaus, mutta terveille ihmisille se ei ole mikään selitys. On toki olemassa tekijöitä, joiden takia toisilla on nopeampi aineenvaihdunta, kun taas toiset polttavat kaloreita paljon hitaammin. Usein ratkaisevaa on kuitenkin lihasmassan määrä (tämän johdosta miehet polttavat kaloreita naisia tehokkaammin). Jos siis treenaat säännöllisesti ja rakennat lihasmassaa, tulee myös aineenvaihduntasi kehittymään.
     

    Kun treenaa tarpeeksi kovaa, tulevat myös lihakset kipeiksi

    TARUA Treenit eivät automaattisesti johda lihaskipuun. Usein lihaksesi kipeytyvät tehdessäsi tiettyä harjoitusta ensimmäisiä kertoja, ennen kuin kroppa on tottunut harjoitukseen. Treenien jälkeisillä kivuilla on tapana myös vähentyä, mitä useammin treenaat. Sitä vastoin on tärkeää jatkuvasti haastaa itseään ja uuvuttaa kroppaa sekä varioida treenejä, jotta kehitys jatkuu ja tuloksia syntyy.
     
    Vinkki: Lue myös artikkelimme "Venyttely vähentää treenikipua?"!

    Aiheeseen liittyvät artikkelit