×

Tervetuloa Fitnesstukkuun!

0 0,00 €
  • Ilmainen toimitusYli 49€
  • Ilmaiset
    palautukset
  • Hintatakuu
  • Bonustuotteita

Sections

×
    Omega-3 voi kasvattaa lihaksia?

    Omega-3 voi kasvattaa lihaksia?

    Saleilla elää erilaisia myyttejä ruuasta ja ravinnosta. Päätimme ottaa asioista selvää.

     

    Omega-3 voi kasvattaa lihaksia.

    Totta!  Omega-3:lla on monia terveyttä edistäviä vaikutuksia ja tosiasia on, että se voi jopa vaikuttaa lihaskasvuun. Tämä kävi ilmi vuonna 2011 tehdyssä tutkimuksessa. Siinä koehenkilöt saivat omega-3-lisää kahdeksan viikon ajan, jonka jälkeen heille annettiin infuusiona aminohappoja ja insuliinia proteiinisynteesin mittaamiseksi. Infuusio kiihdytti proteiinisynteesiä omega-3-kuurin jälkeen enemmän kuin lähtötilanteessa.
     

    Lihakset polttavat energiaa enemmän kuin rasva.

    Tarua!  Itse asiassa väittämä on sekä totta että tarua. Lihakset tarvitsevat enemmän energiaa per kilo kuin mitä rasva tarvitsee. Ero on kuitenkin niin pieni, että väittämän voidaan sanoa olevan tarua. Levossa yksi rasvakilo polttaa noin 4,5 kcal/vrk ja lihaskilo noin 13 kcal/vrk. Jos ajatellaan, että treenaat rankasti kokonaisen vuoden ja saat kaksi kiloa lisää lihasmassaa, niin silloinkaan aineenvaihdunnallinen ero ei olisi kuin 26 kcal. Se vastaa noin 0,5 desilitraa maitoa.
     
    Vinkki: Lue myös artikkelimme "Maksimoi lihasmassa ja minimoi rasva"!
     

    Lihassyyt vaurioituvat treenatessa, mikä aiheuttaa treenikipua.

    TARUA!  Emme tarkkaan tiedä, mistä treenikipu johtuu. Nykytutkimuksen mukaan se ei kuitenkaan johdu lihassyiden vaurioitumisesta. Sen sijaan tutkijat uskovat, että treenikivun taustalla on hermoston herkistyminen. Vuonna 2013 tehdyssä tutkimuksessa havaittiin, että tietyn treenin jälkeen kipurefleksi aktivoitui heikommalla sähköimpulssilla ja lihaksen kipukynnys oli alhaisempi kuin levossa. Kun treenaamista jatkettiin ja testi toistettiin viikkoa myöhemmin, kipurefleksissä tai -kynnyksessä ei havaittu vastaavaa eroa. Tämä selittäisi, miksi treenikipu on usein pahinta ensimmäisen treenikerran jälkeen.
     

    Runsas proteiininsaanti on eduksi rasvanpolttodieetin aikana.

    Totta!  Proteiini on luultavasti tärkein yksittäinen energialähde laihdutettaessa. Runsas proteiininsaanti estää lihasmassaa häviämästä ja auttaa säilyttämään lihasvoiman. Se voi myös osaltaan lisätä kylläisyydentunnetta, mikä helpottaa dieetin noudattamista. Runsas proteiininsaanti selittää todennäköisesti sen, miksi matalahiilihydraattiset dieetit ovat osoittautuneet hyödyllisiksi laihduttajille.
     
    Vinkki: Lue myös artikkelimme "Miksi heraproteiini on ykkönen?"!
     

    Kreatiinia ei saa käyttää rasvanpolttodieetin aikana.

    Tarua!  Kreatiinilisä saa tavallisesti aikaan sen, että paino nousee aluksi.  Kreatiinilisä nostaa kreatiinin määrää lihaksissa, jolloin lihakseen kertyy nestettä. Tämä nesteen kertyminen nostaa aluksi painoa nopeasti. Niin kauan kuin rasvan pois saaminen on dieetin tärkein tavoite, ei ole mitään syytä lakata käyttämästä kreatiinia rasvanpolttodieetin aikana. Lihaksiin kertynyt neste häviää, kun kreatiinilisän käyttö lakkaa. Kreatiini parantaa suorituskykyä, joten se on eduksi yhtä lailla rasvanpoistodieetin aikana kuin massakaudella.
     
    Vinkki: Lue myös artikkelimme "Rakas ystävämme kreatiini"!

    Aiheeseen liittyvät artikkelit