×

Tervetuloa Fitnesstukkuun!

0 0,00 €
  • Ilmainen toimitusYli 49€
  • Ilmaiset
    palautukset
  • Hintatakuu
  • Bonustuotteita

Sections

×
    Faktaa ja fiktiota: kofeiini ja proteiini

    Faktaa ja fiktiota: kofeiini ja proteiini

    Kofeiini ja kreatiini kumoavat toistensa vaikutuksen? Pumppi on hyväksi lihaskasvulle? Tsekkaa, mitkä mielenkiintoiset väitteet pitävät paikkansa!
     
    Vinkki: Lue myös artikkelimme "3 usein kuultua myyttiä"!
     

    Kofeiini kiihdyttää aineenvaihduntaa 

    Totta  Yleisesti ajatellaan, että kofeiini buustaa aineenvaihduntaa, mutta onko siinä mitään perää? Kyllä. Vuonna 2011 julkaistiin Obesity Reviews -lehdessä tätä ilmiötä koskeva meta-analyysi (eli kooste useasta eri tutkimuksesta). Analysoitujen tutkimusten mukaan kofeiini kiihdytti koehenkilöiden aineenvaihduntaa keskimäärin viidellä prosentilla vuorokaudessa.  
     

    Liika proteiini on haitallista luustolle 

    Tarua  Eräs proteiinilisän käyttämistä vastaan esitetty väite on, että liika proteiini on haitallista luustolle. Vuonna 2011 Current Opinion in Lipidology -lehdessä julkaistun katsausartikkelin mukaan asia on kuitenkin päinvastoin: proteiininsaannin tietoinen rajoittaminen vaarantaa luuston terveyden. 
     

    Kofeiini ja kreatiini kumoavat toistensa vaikutuksen 

    Tarua  Käsitys, että kofeiini ja kreatiini kumoavat toistensa vaikutuksen, on peräisin vuonna 1996 julkaistusta tutkimuksesta. Tutkimus osoitti, että samanaikaisesti nautittu kofeiini ja kreatiini eivät nostaneet suoritustasoa kuuden päivän aikana, kun taas pelkkä kreatiini nosti suoritustasoa. Sittemmin on julkaistu useita tutkimuksia, joissa koehenkilöt saivat kofeiinina tabletteina juuri ennen treeniä ja lisäksi kreatiinia harjoituspäivää edeltävinä päivinä. Kaikissa tutkimuksissa koehenkilöiden suorituskyky parani, mikä puhuu sen puolesta, että kofeiinia ja kreatiinia voi käyttää samanaikaisesti. 
     

    Tiheä ateriaväli pitää aineenvaihdunnan paremmin käynnissä 

    Tarua  Tavallinen käsitys on, että ateriointi kolmen tunnin välin pitää aineenvaihdunnan paremmin käynnissä kuin jos aterioiden välinen aika on pidempi. Ei pidä paikkaansa! Myytti on luultavasti peräisin tutkimuksista, joissa on havaittu yhteys aterioiden pitkän väliajan ja liikalihavuuden välillä. Kyse on kuitenkin vain yhteydestä eikä syy-seuraus-suhdetta ole osoitettu. Kontrolloiduissa tutkimuksissa ei ole saatu näyttöä siitä, että useamman aterian nauttiminen vuorokauden mittaan kiihdyttäisi aineenvaihduntaa.
     

    Pumppi on hyväksi lihaskasvulle 

    TOTTA  ”The greatest feeling you can get in the gym is the pump” on Arnoldin legendaarinen repliikki Pumping Iron -leffassa. Salilla tämä on useimmille tuttua – pumppi antaa parhaat fiilikset – mutta kaikki eivät ehkä tiedä, että pumppia pidetään varteenotettavana selityksenä sille, että treeni kasvattaa lihaksia. Pumppihan tarkoittaa sitä, että treenatessa lihassoluihin pakkautuu runsaasti nestettä, mikä turvottaa soluja. New Yorkin yliopiston ja Aucklandin teknillisen yliopiston tutkijoiden käsityksen mukaan solut tulkitsevat turvotuksen uhkaavaksi vaaraksi, ja sen torjumiseksi solussa käynnistyy prosesseja, jotka sekä kasvattavat että vahvistavat lihasta. Pumppi ei siis vain anna mahtavaa fiilistä vaan se oikeasti myös lisää lihaskasvua!
     
     

    Aiheeseen liittyvät artikkelit