×

Tervetuloa Fitnesstukkuun!

0 0,00 €
  • Ilmainen toimitusYli 49€
  • Ilmaiset
    palautukset
  • Hintatakuu
  • Bonustuotteita

Sections

×

    B-vitamiini

    B-vitamiini ei oikeastaan ole yksi vitamiini, vaan nimikkeen alle lukeutuvat useat vesiliukoiset vitamiinit kuten folaatti. Kaikilla B-vitamiineilla on tärkeitä tehtäviä elimistössä esimerkiksi energia-aineenvaihdunnassa eivätkä B-vitamiinit korvaa toisiaan.

    Päivittäiset B-vitamiinin lähteet

    Vesiliukoiset B-vitamiinit eivät varastoidu elimistöön, vaan niitä olisi saatava ravinnosta päivittäin. B-vitamiinin yksi hyvä lähde on esimerkiksi maksa, joka eläinperäisenä tuotteena sisältää myös B12-vitamiinia sekä monia muita B-vitamiineja. Muita B-vitamiinien lähteitä ovat viljat, kasvikset, liha, kala sekä erilaiset maitovalmisteet.

    Osa B-vitamiineista tuhoutuu keitettäessä tai kuumennettaessa, joten olisi suositeltavaa nauttia osa kasviksista raakoina. Täysjyväviljoissa on enemmän B-vitamiineja kuin valkoisissa viljoissa. Kannattaa siis B-vitamiinienkin takia valita mieluummin täysjyväversio! Pähkinöitä ja siemeniä pidetään usein ravintoainepommeina. Ne sisältävät hyvien rasvojen ja muiden ravintoaineiden lisäksi myös runsaasti B-vitamiineja.

    Mitä hyötyjä B-ryhmän vitamiineista on keholle?

    B-vitamiinit ovat välttämättömiä ihon, hiusten, luuston ja lihasten hyvinvoinnin kannalta. Niillä on myös tärkeä rooli esimerkiksi hermoston kehittymisessä ja ne ovat läpi ihmisen elämän tärkeitä aivojen ja hermosolujen toiminnalle. Ne vastaavat kokonaisvaltaisesti koko kehon hyvinvoinnista. Osa B-vitamiineista toimii muiden entsyymien koentsyymeitä ja ne ovat täten kriittisiä elimistön energia-aineenvaihdunnalle ja biokemiallisille reaktioille.

    B-vitamiineilla on myös vaikutusta eräiden hormonien, kuten steroidihormonien, muodostumisessa. B-vitamiinien hyödyt ovat siis moninaiset ja puute voi aiheuttaa useanlaisia oireita, kuten väsymystä ja muistihäiriöitä. Lisäksi hiukset saattavat olla elottomat ja kynnet lohkeilla normaalia enemmän.

    Milloin saatat tarvita B-vitamiinilisää?

    B-vitamiinilisä voi tulla tarpeeseen, mikäli olet raskaana. Puute folaatista voi johtaa sikiön hermostoputken sulkeutumishäiriöön. Myös vegaanit joutuvat turvautumaan ravintolisiin, sillä B12-vitamiinia saa vain eläinkunnantuotteista ellei sitä ole muuten ruokaan lisätty.

    Tämän takia B-vitamiinien puutos uhkaa vegaaneita. Vegaaneille B-vitamiinien syöminen ravintolisinä on oikeastaan ehdottomuus, vaikkei vitamiinilisillä koskaan pitäisi korvata terveellistä ruokavaliota. Vanhemmiten B-vitamiinien imeytyminen suolistossa heikkenee, joten iän myötä voi tulla tarpeelliseksi turvautua B-vitamiinilisiin. Myös esimerkiksi keliakia tai muut mahalaukun tai suoliston sairaudet voivat heikentää B-vitamiinien imeytymistä ja lisäsaannille on tarvetta.

    Lue lisää Lue vähemmän

    Suodata

    Tavaramerkki
    Näytä lisää + Näytä vähemmän -
    Käyttötarkoitus
    Näytä lisää + Näytä vähemmän -
    Ruokavalio
    Näytä lisää + Näytä vähemmän -
    Muoto
    Näytä lisää + Näytä vähemmän -
    Koko
    Näytä lisää + Näytä vähemmän -
    Käyttöhetki
    Näytä lisää + Näytä vähemmän -

    7 tuotetta

    per sivu

    7 tuotetta