×

Tervetuloa Fitnesstukkuun!

0 0,00 €
  • Ilmainen toimitusYli 49€
  • Ilmaiset
    palautukset
  • Hintatakuu
  • Bonustuotteita

Sections

×

    D-vitamiini

    D-vitamiini on tärkeä rasvaliukoinen vitamiini. Usein ruokavaliomme ei sisällä luonnostaan tarpeeksi D-vitamiinia. Siksi D-vitamiinilisä on hyvä lisä terveelliseen ruokavalioon. Vitamiinilisät eivät korvaa terveellistä ruokavaliota, mutta ne täydentävät sitä!

    Miten saamme D-vitamiinia luontaisesti?

    D-vitamiini tunnetaan myös kansanomaisemmin nimellä aurinkovitamiini. Tämän nimen perustana on se, että ihmisen elimistössä, tarkemmin iholla, munuaisissa ja maksassa, tuotetaan D-vitamiinia. Iholla D-vitamiinin muodostumiseen osallistuu auringonvalo. Talvella aurinko ei kuitenkaan paista tarpeeksi Suomessa, jotta vitamiinin tarve täyttyisi sitä kautta.

    Rasvaisessa kalassa, kuten kirjolohessa, on myös paljon D-vitamiinia, mutta usein sekään ei riitä. Lomamatka auringonpaisteeseen olisi toki yksi vaihtoehto D-vitamiinin saamiselle, mutta se ei aina ole se realistisin vaihtoehto. Siksi jotkut ihmiset saattavat tarvita D-vitamiinia ravintolisänä purkista tai pullosta. Erilaiset D-vitamiinit löydät helposti Fitnesstukun valikoimista.

    Mihin D-vitamiinia tarvitaan ja mitkä sen hyödyt ovat?

    D-vitamiinia tarvitaan kalsiumin imeytymiseen suolistossa ja D-vitamiini auttaa ylläpitämään normaalia luustoa sekä hampaita. D-vitamiini ehkäisee omalta osaltaan hyvin osteoporoosia eli luukatoa. Sen lisäksi D-vitamiini edistää normaalin immuunijärjestelmän toimintaa sekä ylläpitää normaaleita lihastoimintoja. D-vitamiinilla on laajoja terveysvaikutuksia ja sen saantisuosituksia onkin nostettu useasti.

    Erityisesti lapsilla riittävä D-vitamiinin saanti on tärkeä, sillä se vaikuttaa lasten kasvuun ja kehitykseen. Vaikka ravintolisä ei korvaa ruokavalion terveellisyyttä, on erityisen tärkeää panostaa vitamiinien tarpeiden täyttymiseen ja tarvittaessa on turvauduttava ravintolisiin. Puute D-vitamiinista voi esimerkiksi alentaa vastustuskykyä ja aiheuttaa väsymystä.

    Milloin on hyvä käyttää D-vitamiinilisää?

    D-vitamiinin puute voi tulla kasvissyöjillä, vegaaneilla ja muilla, jotka eivät syö kahdesta kolmeen kertaa viikossa kalaa. Myös iäkkäillä ihmisillä ravintolisä D-vitamiinin tarpeen täyttämiseen on usein tarpeen, sillä heillä on heikentynyt kyky muodostaa D-vitamiinia iholla auringonvalon avulla.

    Raskaana olevilla naisilla ja imettävillä naisilla D-vitamiinin tarve on myös kasvanut, joten tätä normaalia korkeampaa tarvetta on helpointa täyttää ravintolisän avulla. Erilaiset tabletit ovat helppo ratkaisu D-vitamiinin tarpeen täyttämiseksi. D-vitamiinia suositellaan myös otettavaksi leikkauksien ja synnytyksien jälkeen, jotta elimistön D-vitamiinivarastot saadaan täytettyä. D-vitamiini on tärkeä elimistön hyvinvointitekijä!

    Lue lisää Lue vähemmän

    Suodata

    Tavaramerkki
    Näytä lisää + Näytä vähemmän -
    Luonnonmukainen
    Näytä lisää + Näytä vähemmän -
    Käyttötarkoitus
    Näytä lisää + Näytä vähemmän -
    Ruokavalio
    Näytä lisää + Näytä vähemmän -
    Muoto
    Näytä lisää + Näytä vähemmän -
    Koko
    Näytä lisää + Näytä vähemmän -

    11 tuotetta

    per sivu

    11 tuotetta