×

Tervetuloa Fitnesstukkuun!

0 0,00 €
  • Ilmainen toimitusYli 49€
  • Ilmaiset
    palautukset
  • Hintatakuu
  • Bonustuotteita

Sections

×

    E-vitamiini

    E-vitamiini on kahdeksan rasvaliukoisen yhdisteen ryhmä. Ruokavaliosta sitä voi saada mm. kasvirasvoista, kananmunista, hedelmistä, vihanneksista ja lihasta. Se on tärkeä vitamiini useimpien elinten tehokkaalle toiminnalle, sekä vahva antioksidantti. Se hidastaa solutason hapettumisprosessin aikana vapautuvien vapaiden radikaalien vaikutuksia kehossa.

    Miten saamme luontaisesti E-vitamiinia?

    Tavallisessa ruokavaliossa kannattaa huomioida luontaiset E-vitamiinin lähteet. Korkean E-vitamiinipitoisuuden omaavat mm. erilaiset kasviöljyt, kuten auringonkukka-, hasselpähkinä- ja manteliöljy, erilaiset pähkinät, kuten maapähkinät, mantelit ja hasselpähkinät, sekä erilaiset kasvikset ja hedelmät, kuten parsakaali, punaiset paprikat, avokado, mango ja kiivihedelmä. Vaikka suhteessa korkeimmat E-vitamiinipitoisuudet löytyvätkin kasvisperäisistä raaka-aineista, ruokavalion täydentäminen eläinperäisillä aineksilla voi myös olla hyödyksi.

    Esimerkiksi turska ja mustekala sisältävät hyödyllisiä määriä E-vitamiinia. E-vitamiinia on hyvä lisätä erillisenä ravintolisänä ruokavalioon erityisesti silloin, kun ruokavalio sisältää hyvin vähän hyviä rasvoja. Näin käy usein esimerkiksi rankalla dieetilllä tai vakavien ruoka-aineallergioiden kohdalla. E-vitamiini auttaa helpottamaan myös talvista ihon kuivamista sisäisesti nautittuna kapselin muodossa, sekä iholle tarkoitetun ihoöljyn avulla.

    Mitkä ovat E-vitamiinin tehtävät ja miksi E-vitamiinin saanti on tärkeää?

    E-vitamiinin tärkeimpiä tehtäviä on suojata kehoa ja soluja aineenvaihduntaprosessin sivutuotteena syntyviltä vapailta radikaaleilta. Tämä hapettumisstressiksi kutsuttu reaktio on eräänlaista elimistön korroosiota jolta antioksidantit, kuten E-vitamiini, elimistöä suojaavat. Elimistö tuottaa itse suurimman osan antioksidanteista, mutta esimerkiksi E-vitamiini on antioksidantti joka on tuotava elimistöön joko ruokavalion tai ravintolisän avulla.

    E-vitamiini on rasvaliukoinen vitamiini. Tämä tarkoittaa, että hyödyntääkseen ja varastoidakseen vitamiinia elimistöön tarvitsee E-vitamiini seurakseen myös jonkin verran rasvaa. Ravintolisä kannattaakin nauttia aterian yhteydessä. E-vitamiini yhdistyy rasvamolekyylien kanssa imeytyäkseen näiden avulla suoliston kautta verenkiertoon. Myös seleeni ja C-vitamiini toimivat hyvin yhteistyössä E-vitamiinin kanssa.

    Kenelle E-vitamiinilisä on hyväksi ja milloin?

    E-vitamiinia on suositeltavaa lisätä ravintolisänä ruokavalioon silloin, kun ympäristön rasitus keholle on ylikuormittavaa. Esimerkiksi korkea stressi, rankka treeni tai urheilusuoritus, tiukka dieetti tai ympäristön saasteet ovat huomioonotettavia tekijöitä vitamiinilisää harkitessa. Kapselit ovat helppo tapa varmistaa riittävä E-vitamiinin saanti myös silloin, kun riittävän monipuolinen ruokavalio ei syystä tai toisesta tule kysymykseen.

    E-vitamiinitabletit voivat helpottaa esimerkiksi ihon kuivuudesta tai PMS-oireista kärsivien oireita. Se on todettu tehokkaaksi myös mm. aivohalvauksien hoidossa, keuhkoahtaumatautien ehkäisyssä sekä suorituskyvyn parantamisessa erityisesti korkeassa ilmanalassa tai epäpuhtaassa ilmassa. E-vitamiinin toimintamekanismista näissä yhteyksissä ei ole vielä täyttä varmuutta, mutta tutkijat arvelevat sen liittyvän rasvojen härskiintymisprosessin hidastumiseen.

    Lue lisää Lue vähemmän

    Suodata

    Tavaramerkki
    Näytä lisää + Näytä vähemmän -
    Käyttötarkoitus
    Näytä lisää + Näytä vähemmän -
    Muoto
    Näytä lisää + Näytä vähemmän -
    Koko
    Näytä lisää + Näytä vähemmän -

    1 tuotetta

    per sivu

    1 tuotetta