T-KULMASOUTU

T-kulmasoutu aktivoi suuremman osan ylävartalon lihaksista, joten se on aikaa säästävä harjoitus, jossa voidaan käsitellä suuria painoja. 

T-kulmasoutu on tangolla suoritettava soutuliike, jolla pyritään vahvistamaan ja kehittämään selän yläosan lihaksia sekä hauiksia. T-kulmasoutua varten on olemassa erityisiä telineitä, mutta se onnistuu myös lattiatelineeseen kiinnitetyllä levytangolla, niin sanotulla joystickillä tai landminella. 

T-kulmasoudussa voidaan käyttää hieman erilaisia tekniikoita painopisteen siirtämiseksi eri lihaksiin rintarangassa. Jos seisot enemmän etukenossa, latissimus dorsi saa parempaa treeniä, koska se voi käyttää laajempaa liikerataa, kun taas pystymmässä soutamalla voidaan treenata hieman paremmin trapeziuksen yläosaa. Voit myös vaihdella kapean ja leveän otteen välillä antaaksesi hieman lisätreeniä joko latissimus dorsille tai deltoideuksen takaosalle.


TEE NÄIN

  1. Asetu seisomaan tukevasti jalkaterät noin hartioiden leveydellä. Taivuta hiukan polvia, nojaudu eteenpäin lantiota taivuttamalla ja tartu kahvaan. Selän tulee säilyttää neutraali kaarevuutensa. 
  2. Alkuasennossa käsivarret ovat täysin ojennetut ja hartiat rentoina. Alkuasennossa tanko voi olla joko lattialla tai roikkua vapaasti ilmassa. 
  3. Aloita sen jälkeen soutaminen vetämällä hartiat mahdollisimman lähelle toisiaan ja tuo tanko rintaa vasten käsivarsia taivuttamalla. Kyynärpäiden on oltava kehoa vasten koko liikkeen ajan. 
  4. Yläasennossa hartiat ovat mahdollisimman lähellä toisiaan ja kyynärpäät osoittavat suoraan taakse. 
  5. Laske sen jälkeen tanko alkuasentoon hallitulla liikkeellä.


VINKKEJÄ

  • Yleinen virhe on, että levytankoon lisätään painoja enemmän kuin pystytään soutuliikkeellä nostamaan ylös ylävartalon avulla. Tämän seurauksena paino heilautetaan ylös lonkkien ja alaselän avulla, jolloin ylävartalon lihakset eivät joudu työskentelemään. Eräs vinkki tähän on, ettei kannata käyttää suurempaa painoa kuin sellaista, että pystyt pysäyttämään sen hetkeksi yläasennossa. Silloin tiedät, että pystyt suorittamaan harjoituksen oikealla tekniikalla. 
  • T-kulmasoutu levytangolla on harjoitus, jossa voit käsitellä erittäin suuria painoja. Siksi ote saattaa joskus pettää. Eräs hyvä vinkki sellaisten tilanteiden varalle on käyttää magnesiumia tai vetoremmejä, jotta voit keskittyä harjoituksen suorittamiseen tekniikalla, jossa selkälihakset ja olkavarret saavat tehdä työn.


MUUNNELMA

T-kulmasoudussa voidaan käyttää hieman eri tekniikoita sen mukaan, mihin lihaksiin halutaan keskittyä. Voit muuttaa lihasten aktiivisuutta esimerkiksi vaihtelemalla otetta ja sitä, miten paljon nojaudut eteenpäin.

LIHAKSET

Tässä luetellaan lihakset, joilla on ratkaiseva rooli harjoituksen toteutuksessa.


Agonistit

▪ Latissimus dorsi


Synergistit

▪ Biceps brachii

▪ Brachialis

▪ Brachioradialis

▪ Rhomboideus major ja minor

▪ Deltoideus posterior

▪ Trapezius

▪ Erector spinae


TÄHÄN LIITTYVÄT HARJOITUKSET

Tässä luetellaan harjoituksia, jotka kuormittavat samoja tai läheisiä lihasryhmiä.


M. Latissimus dorsi

  • Ylätaljaveto
  • Kulmasoutu käsipainolla
  • Pull-up (leuanveto myötäotteella)
  • Chins (leuanveto vastaotteella)
  • Soutuliike istuen
  • Kulmasoutu levytangolla


LUOKITTELU 

Harjoitustyyppi: Perusharjoitus

Liikutettava nivel: Usean nivelen harjoitus

Liiketyyppi: Vetoharjoitus


KURIOSITEETTEJA

Ei ole olemassa tarkkaa määritelmää sille, mikä on kulmasoutua levytangolla, mutta kyse on ennen kaikkea kahdesta pisteestä, jotka ovat kuvaavia Pendlay-soudulle. Pendlay-soutu on pohjimmiltaan levytangolla tehtävän kulmasoudun muunnelma, mutta tehdäkseen harjoituksesta tehokkaamman Pendlay-soudun luoja, Glenn Pendlay, totesi, että ylävartalo on pidettävä vaakasuorassa ja levytanko asetettava lattialle aina toistojen välissä.


VARUSTEET

Tässä luetellaan ehdotuksia henkilökohtaisiksi treenivarusteiksi, jotka voivat aktiivisesti edistää harjoituksen suorittamista ja/tai pienentää loukkaantumisriskiä.

T-kulmasoutu on harjoitus, joka asettaa suuria vaatimuksia ennen kaikkea vartalon tasapainon ja puristusvoiman suhteen. Hyvän tasapainon ja liikkuvuuden saavuttamiseksi koko liikkeen ajan on hyvä käyttää apuna harjoitusvyötä. Harjoitusvyötä käytetään tiukalle kiristettynä treenivaatteiden päällä parantamassa vartalon tasapainoa. Jos koet ongelmia otteen pettämisen vuoksi, voi olla hyvä idea investoida vetoremmeihin tai magnesiumkarbonaattiin. Viimeksi mainittua on saatavana sekä kiinteänä että nestemäisenä

Voimaharjoituksia yleensä ja erityisesti niitä, jotka suoritetaan vapailla painoilla, edistää treenikenkien tarkoituksenmukainen valinta. Klassinen lenkkikenkä, jossa on kaareva ja iskuvaimennettu pohja, antaa epävakaan tuen, siksi kannattaa mieluummin valita voimaharjoitteluun tarkoitettu kenkä, jossa on tasainen ja joustamaton pohja.

Varusteet: T-kulmasoutu
Myyntimenestys
19.90 €
Osta
Osta
54.90 €
Osta
Osta